יום שני, 3 בנובמבר 2008

כלמנ שרצית לדעצ

כל מה שרצית לדעת על כתיבת עבודה סמינריונית ולא העזת לשאול
מאת יופי תירוש בתאריך 14 באוקטובר 2008
סטודנטים רבים (גם המוכשרים, החרוצים והסקרנים שבהם) מגיעים למטלת כתיבת העבודה הסמינריונית בחיל ורעדה, ונתקפים פיק ברכיים, יאוש ותחושות שליליות אחרות שגורמות להם לפנות לאסטרטגיות גרועות, כמו לדחות את העבודה לרגע האחרון, או גרוע מזה — לאחר במועד ההגשה ולבקש דחיות אינספור, ובינתיים לפנטז על דברים שנראים פתאום מאוד מציאותיים ואטרקטיביים, כמו לפרוש מהלימודים, להרוג את סבתא כדי לקבל עוד דחייה, או לפנות לשכירי עט ושאר כיוונים נלוזים. כידוע כבר לקוראי הבלוג, אני מתעניינת בתהליכי כתיבה וחושבת שהתחום של ה”איך” באקדמיה לא זוכה לתשומת לב מספקת, בדרך כלל.
מטרת החוברת, שאפשר להוריד כאן (קובץ PDF), היא לתת כיוון וכלים לסטודנטים הניגשים לכתיבת עבודה סמינריונית, וזאת מתוך שאיפה לעודד דיון על טכניקות הכתיבה האקדמית, מטרותיה, האתיקה שלה והסוגות בתוכה.אזהרה: הדברים האמורים להלן הם בגדר המלצות מקובלות בלבד (לפי הנהוג בלימודי משפטים, אם כי הדברים נכונים בדרך כלל גם לכלל מדעי הרוח והחברה). בכתיבת עבודה, עליכם לוודא מהם דרישות המרצה שלכם\ן בסמינר הספציפי שאותו אתם כותבים.הפצה: אתם מוזמנים להעביר חוברת זו לכל דיכפין, בתנאי שאתם מעבירים אותה בשלמותה.
ועוד הערה חשובה: הדברים שבחוברת מבוססים, בין השאר, על חומרים שנכתבו על-ידי פרופ’ ארנה בן-נפתלי, ד”ר יורם רבין, ד”ר צבי טריגר, ד”ר מיכאל בירנהק, ד”ר יעל ישי, ופרופ’ דוד לוי-פואר.תוכן העניינים:
I. מהי עבודה סמינריונית? 3II. בחירת נושא 3התחייבו על נושא! 3שלוש שאלות בבחירת נושא 4מיקוד הנושא 4III. גיבוש השאלה המחקרית 5IV. הגשת ראשי פרקים 5V. איתור חומרים 5VI. הסתמכות על חומרים 6הערות שוליים 6הייררכיה של סמכות בין מקורות משניים 6מאמרים 6ספרים 6כתבות בעיתונות 7ויקיפדיה 7אתרי אינטרנט 7צירוף חומרים ייחודיים או קשים להשגה 8צטטו במידה 8סיכום החומרים 8חשיבות הדיוק בציטוטים ובאזכורים 9רשימה בבליוגרפית 9VII. מבנה העבודה 9המבוא 9הפרקים 10חשיבות השמירה על מיקוד 11סיכום ומסקנות 11סוגים של עבודות סמינריוניות 11היקף העבודה 12טיפים לכתיבה 12אל תכתבו אל הקורא המומחה – כיתבו “למתעניין שאינו מומחה” 12סגנון 12חלוקה לפיסקאות 13הגהה: הקפידו על דיוק בנוסח, באיות, בפיסוק 13שכתוב 13העבודה צריכה להיות שלכם 14דחיות ודחיינות 14VIII. הרפראט בכיתה 15IX. סיום העבודה 15X. לסיכום, הקריטריונים לבדיקת עבודה סמינריונית 15משובים והצעות יתקבלו בברכה. בהצלחה!
נושאים: משפט, מחקר, על כתיבה 6 תגובות

אין תגובות: